"Turunduse" nime all on Eestis tehtud 30 aastat enamasti turkomi.
Kui öelda sõna "turundus", siis kahjuks mõtlevad ikkagi inimesed selle all turkomi ja kommunikatsiooni: audio-visuaalset ehk videoklippe; visuaalset ehk pilte, postereid, bännereid; teksti ehk artikleid, postitusi, tekstreklaami, kuulutusi, e-maile jms; audiot ehk podcaste, raadioklippe, saateid jne jne jne.
See kõik on aga KOMMUNIKATSIOON. Kui ta on tehtud lähtuvalt turunduspõhimõtetest: analüüsidest ja eesmärkidest ning ka hästi mõõdetud, siis võib ta panna TURUNDUSKOMMUNIKATSIOONi ehk TURKOMi nime alla. (Arenenumates riikides - ehk mitte pool oma elueast okupatsiooni all olnud riikides - on see termin täiesti kasutusel.)
Aeg oleks meilgi kord majja lüüa. Paljud ettevõtjad tegelevad turundusega endale teadmatult ja kui palkavad turundusjuhti, siis tegelikult liiga tihti palkavad nad sisuliselt kujundaja, turunduskommunikatsiooni- ja/või meediakoordinaatori. Aga see pole nende enda süü. Eestis on õpetatud ja tehtud turunduskommunikatsiooni- ja kommunikatsioonitegevusi eksitavalt "turunduse" nime all juba aastakümneid. Aga mis on turundus? Järgnev illustratsioon selgitab ülevaatlikult ära millest koosneb täielik turundustegevus.
Mis on turundus: Teisisõnu - turundus on tegevus, mis aitab kommunikatsiooni teha maksimaalselt kuluefektiivseks ja tulemuslikuks.
*Ajutiselt viivad osad nupud meie juhtivpartneri kirjutatud artikliteni välisel lehel.
Keeruliseks teeb turunduse (ja ettevõtluse või ka ärijuhtimise laiemalt) ka see, et alati ei käi antud tegevused samas järjekorras. Turunduse ja äri eri plokid on KÕIK teineteisest sõltuvuses ning teineteisega ühenduses nii nagu Borromeo rõngas-illusioon. See tähenab seda, et kui ühes toimub muutusi, mõjutab see ka teisi ning sealgi tuleb ümberkorraldusi teha.
Turunduse ja seega ka tõelise turundaja ülesanne on teada. Teada saab ainult siis, kui on piisavalt õpitud, uuritud, analüüsitud ja tegutsetud. Kui räägime turunduse ja reklaami (või ka turkomi laiemalt) erinevusest omavahel, siis "turundus on teadus, reklaam on usk" on ütlus, mida võid kohata. Turkomi ja reklaami toimimist usuvad paljud inimesed vastavalt sellele, mida kanali müügimees neile räägib ja millise nurga alt numbreid näitab. On palju lugusid, kus meediaklient usub reklaami toimimist vaid tänu sellele, et tema ise nägi oma koduteel välimeedia plakatit või tema naine nägi telekast reklaami. Labane, kuid päris elust teada-tuntud tõik.
Teadmine, mis on turundaja ülesanne, on sisend toote ja seda ümbritseva teeninduse arendamiseks, kanalite ning hindade planeerimiseks ja turkomi loomiseks. (Turunduse kontekstis on kõik teatud mõistes toode - ka teenus, isik, bränd jne!) Ilma turundusteadmiseta turkomi või reklaami teha on rumalus. Just see rumalus on tekitanud paljudes riikides ettevõtjates valeseose, et turundus = reklaam (või turkom) ja tundmuse, et turundus on kulu või raiskamine. Ehk kokkuvõtlikult: nad on tegemist teinud inimestega kes ei tea turundusest terviklikult kuigi palju.
Niisiis... kui su turundusjuht ei tegele toote enda arendamisega vastavalt kliendisegmentide avastamisele ja tundma õppimisele; kui ta ei tegele konkurentsi seiramisega ja sellele vastavalt ei tee otsuseid toodete, hindade ja tegevuste suhtes; kui ta ei teosta turu-uuringuid, analüüse ja ei mõõda väga erinevaid näitajaid - SIIS ei ole üldse tegu turundusjuhiga. Paljud turundusjuhid on täna tegelikult: - meediakoordinaatorid - sotsiaalmeediaspetsialistid - digiturundusspetsialistid - kommunikatsioonispetsialistid - kujundajad (meedia, veebidisainerid vms) - loovinimised - turundusassistendid või ka -spetsialistid jpm
Seega esimene samm, et oma majas kord luua - nimeta ameteid õigesti!
(Nimetuse sees sõna "juht" kasutamisest ja ametinimetuste inflatsioonist me üldse ei räägigi.)